Saturday, September 20, 2008

ISA MESIR: ULAMA IKHWAN DILAYUR DIBARA API

Kerap kali kita mendengar kes penahanan secara borong pemimpin dan ahli Jemaah Islam Ikhwan Muslimin Mesir. Banyak artikel-artikel yang mendedahkan penyiksaan yang dialami oleh tahanan yang ditahan di penjara bawah tanah.

Tidak lama dahulu kita menbaca kisah pemimpin kanan Ikhwan yang disiksa dengan penyiksaan yang sangat menyayatkan hati. Jika hendak dikata dipukul, ditelanjang setiap hari sudah kebiasaan. namun tahanan ini telah dibogelkan, diikat kaki dan tangan, lalu di letakkan di tempat penyiksaan. Dipanggil segala anak murid dan ahli-ahli Ikhwan yang ada dalam penjara tersebut untuk duduk dikeliling pemimpin mereka ini bagi melihat dia disiksa.

Kemudian, pihak tentera telah menyalakan api di bawah tempat digantung tahanan ini. Walaupun api tidak menyentuh tubuhnya, namun kepanasan api tersebut membuatkan badannya menggelembung sedikit-demi sedikit. beliau menjerit kesakitan, namun anak muridnya hanya mampu mengalirkan air mata melihat pemimpin mereka disiksa.

Tidak cukup dengan itu, tubuhnya diangkat dan dicampakkan ke lantai dan dilepaskan beberapa ekor anjing untuk meratah tubuh ulama ini. Kisah ini telah dibukukan dalam bahasa Melayu, namun sampai ke hari ini penulis sudah lupa dimana buku tersebut disimpan.

* NANTIKAN KISAH SETERUSNYA PEMBUNUHAN AHLI IKHWAN SECARA BORONG DI BANDAR HOMS SYRIA, DAN KISAH TERKINI MEREKA DI PENJARA DAN JUGA KISAH PENYIKSAAN PEMIMPIN-PEMIMPIN POLITIK PEMBANGKANG DIPENJARA TENTERA ERA SUHARTO.
*PELAJAR MELAYU DI PENJARA BAWAH TANAH SYRIA.

No comments: